היבטים אדריכליים בתכנון ספריות

Text_2

מבוא

בשנים האחרונות נדרש מהספריות להסתגל לטכנולוגיות החדשות ולהגדיר את עצמן מחדש. אם הספריות הקלסיות היו מורכבות מחללים ענקיים מלאי כונניות עם ספרים, הספריות המודרניות הפכו ל"מרכזי תרבות" תוססים. היום, הספריות רואות עצמן כמוקד משיכה לקהל מגוון מכל הגילאים וניתן למצוא בהן מגוון רחב של פעילויות. יש ספריות המודעות יותר, יש כאלה שפחות – אבל ספרייה ציבורית או ספרייה עירונית שואפת למתג את עצמה כמקום מפגש תרבותי-חברתי של העיר.

כיום מתחילים לדבר על המושג "המקום השלישי". אם המקום הראשון שהאדם מבלה בו הוא הבית והמקום השני העבודה, אז "המקום השלישי" מיועד לחיי הקהילה. "המקום השלישי" מתייחס למקומות נגישים ופתוחים לכולם, בהם יש אינטראקציה בין אנשים, מקומות המאפשרים מפגש חברתי. הספריות המודרניות באות למלא את החלל הזה.

בשנים האחרונות, בספריה העירונית או הציבורית ניתן למצוא:

  • אולמות קריאה רחבים;
  • אודיטוריום;
  • חלל לתערוכות קבועות ומתחלפות;
  • אזורי ישיבה ענקיים;
  • מחשבים בשפע עם מאגר עצום של ספרים אלקטרוניים;
  • סדנאות של כתיבה יוצרת;
  • ערבי קריאה;
  • מפגשים עם כותבים;
  • השקות של ספרים חדשים;
  • ולפעמים גם בית קפה.

אני רוצה להציג בפניכם כמה ספריות ציבוריות שנפתחו לא מזמן במקומות שונים בעולם – גם ספריות אקדמיות באוניברסיטאות שונות בחו"ל וגם ספריות חדשות אצלנו.

ספריות ציבוריות

  1. הספרייה המרכזית בסיאטל, ארה"ב – Seattle Central Library, USA. הספרייה נפתחה ב-2004. שטח: 33500 מ"ר. אדריכל: Rem Koolhaas.הבניין מחולק ל-8 מפלסים והכונניות מסודרות ליד רמפה המשכית בצורת ספירלה, כשהאוסף מאורגן בצורה המשכית.בקומה התחתונה מתוכנן "אזור הסלון" עם כורסאות מסודרות על גבי שטיח המעוצב כגינה.אולם הקריאה הראשי ממוקם בקומה העליונה ונהנה מנוף מרשים של העיר.

    חזון האדריכל: "הספרייה החדשה היא השומר של הספר, המדף למידע החדש, מקום למחשבה, דיון והיגוי דעות. מקום דינמי".

  2. הספרייה הלאומית בקבק, קנדה – Grande Bibliotheque du Quebec, Canada. הספרייה נפתחה ב-2005. שטח: 33000 מ"ר. אדריכל: Patkau Architects Inc. (Canada).לקח 8 שנים להפוך את החלום למציאות ולבנות את הספרייה הלאומית של קנדה.האפקט היה מיידי וכמות המנויים גדל מ-65,000 ל-250,000 בשנה הראשונה בלבד.מספר המבקרים ביום נע בין 8,000 ל-14,000.

    לספריה 3,500,000 כותרים. ספריית שמע, אולמות קריאה שונים, אזורי ישיבה בכורסאות לאורך הויטרינות. במתחם יש אולם תאטרון, אולמות לתערוכות קבועות ומתחלפות ספריית ילדים ועוד.

  3. הספרייה הציבורית באמסטרדם, הולנד – Amsterdam Public Library, Amsterdam. הספרייה נפתחה ב-2007. שטח: 28000 מ"ר. אדריכל: Jo Coenen.הספרייה הנה יריית הפתיחה בשינוי את פני מרכז אמסטרדם.הבניין והאדריכל זכו בפרס לבנייני ציבוריים ב-2009.נתונים במספרים: 200 אנשי צוות; שעות פתיחה: כל יום מ-10:00 בבוקר עד 22:00 בלילה, 7 ימים בשבוע; 1375 מקומות ישיבה; 50 עמדות מולטימדיה; 600 עמדות מחשב; מקומות מפגש הכוללים חדרי ישיבות, מסעדה ו-2 קפטריות לקריאה (reading cafes); אולם תאטרון ל-270 מקומות; 1200 מקומות חניה – 2000 מקומות חניה לאופניים.

ספריות אקדמיות

  1. הספרייה של קוטבוס, גרמניה – Cottbus University Library, Germany. הספרייה נפתחה ב-2005. שטח: 12000 מ"ר. אדריכל: Herzog & De Meuron (Swiss).הבניין הוא אורגני, בצורת "אמבה".7 קומות ו-2 מרתפים.סימן ההיכר של הספרייה הוא גרם המדרגות הצבעוני במרכז הבניין.

    בקירות הזכוכית ההיקפיים מוטבעות אותיות באלפבתים שונים.

    הבניין מגדיר את עצמו כספרייה, מרכז מולטימדיה, חוות מחשבים ומרכז מידע.

  2. ספריית פרינסטון, ארה"ב – Princeton University Library, USA. הספרייה נפתחה ב-2008. שטח: 7600 מ"ר. אדריכל: Frank Gehry & Partners.חזית הבניין משלבת נירוסטה, לבני חמר, זכוכית וצבע סטוקו.בכניסה למתחם יש אולם ראשי "אטריום" ומשם מתחילים ללכת ב"רחוב הראשי", ממנו יוצאים לקפטריה ומגיעים לכניסה לספרייה עצמה.בקומה הראשונה נמצאים אולמות הקריאה, חדרי לימוד בקבוצות וחדרי ישיבות שונים.

    הספרים ממוקמים במרתפים ומאוחסנים בקומפקטוסים.

  3. הספרייה של  אוניברסיטת אמסטרדם, הולנד – Amsterdam University Library, Holland. הספרייה נפתחה ב-2009. שטח: 2300 מ"ר. אדריכל: Studio Roelof Mulder & Bureau Ira Koers.סימן ההיכר של הבניין הוא האיחסון האוטומטי של הספרים.כל הספרים מאוחסנים במקום אחר, מוזמנים ע"י מערכת דיגיטלית ומגיעים לתאים אדומים בחדר איסוף הספרים.יש כ-1100 תאים וניתן לאסוף את הספרים בכל שעות היום. החדר פתוח עד חצות, כולל בסופי שבוע.

    כמות הסטודנטים גדלה מ-1500 ל-5000.

    יש 235 מקומות ישיבה.

    חזון האדריכל: "החלל הנו כמו דף לבן של ספר, בו הסטודנט מחליט איזה תפקיד הוא רוצה לגלם".

  4. הספרייה של אוניברסיטת שיקגו, ארה"ב – Chicago University Library, USA. הספרייה צפויה להיפתח לקהל ב-2011. שטח: 8000 מ"ר. אדריכל: Helmut Jahn. הספרייה תכיל 3 וחצי מיליון ספרים. אחסון אוטומטי של ספרים במרתפים.שימור על הסביבה.

    לוקח 5 דקות לקבל את הספר מרגע הזמנתו.

    150 מקומות ישיבה.

    האולם הנו בעצם נספח/תוספת לספרייה הקיימת.

 

תודה!

אדר' ויוי אסטרינסקי.